الأربعاء، 4 أغسطس 2010

افتتاح مدينة بور فؤاد في عام 1926


قبل وقت طويل من إنشاء جريدة مصر السينمائية (1938- 1954) كان الملك فؤاد الأول مهتما بمجال التصوير السينمائي وكان حريصا على تسجيل زياراته الداخلية والخارجية في نشرات إخبارية مصورة تحفظ في مجموعة خاصة في قصر عابدين. وربما لهذا السبب نجد اليوم العديد من التسجيلات المصورة عن الأحداث التي شارك الملك فؤاد ، خلافا للملك فاروق الذي اعتمد في توثيق زياراته على جريدة مصر السينمائية التي فقدت للأسف معظم أعدادها أو تم تدميرها عن عمد بعد انقلاب 1952.

احد الأحداث الموثقة جيدا من عصر الملك فؤاد الأول هو افتتاح مدينة بور فؤاد في 21 من شهر ديسمبر عام 1926
حيث ان حوالي 45 دقيقة من اللقطات سينمائية تنقل لنا بالتفصيل الأنشطة التي قام بها الملك فؤاد خلال ذلك الاحتفال. من الممكن أن يكون هذا الفيلم من مجموعة الملك فؤاد الشخصية و من المحتمل أيضا أن شركة قناة السويس الفرنسية قد قامت بتسجيل هذه اللقطات

من الممكن تلخيص الجزء الأول من هذا التسجيل ومدته حوالي 14 دقيقة في النقاط التالية :

1 -- تم عقد المؤتمر الدولي للرابع عشر للملاحة تي القاهرة و في مهاية المؤتمر تم دعوة الضيوف للمشاركة في افتتاح مدينة بور فؤاد

2 -- رحلة الملك فؤاد من القاهرة إلى محطة القطار في الإسماعيلية. الملك في شرفة القطار الملكي وهو يحيي كبار الشخصيات و المسئولين الذين استقبلوه في المحطة.

3-- استقلال الملك لسيارة في طريقه إلى الميناء والحشود تستقبل الملك على طول الطريق.

4 -- وصول الملك إلى الميناء ، واستقباله من قبل نائب رئيس قناة السويس المسيو بونيه ، الملك يستقل قارب صغير لنقله إلى يخت المحروسة في بحيرة التمساح

5 -- الملك يصعد إلي متن المحروسة. هذا المشهد مع المشاهد التالية له مهم للغاية لأنه يظهر لقطات نادرة للمحروسة ، اليخت الذي لعب دورا أساسيا في التاريخ المصري و غالبا ما كان متصلا مع أحداث التنازل والمنفى.

6 – اثنان من الطرادات الملكية يرافقان المحروسة : الأمير فاروق والأمير عبد المنعم. القارب الأول يقال انه اصطحب المحروسة كذلك في 26 يوليو 1952 ، ، ، أكثر الأيام حزنا في التاريخ المصري الحديث.

7 -- في الطريق إلى بورسعيد نري مدينة القنطرة ويذكر التعليق أن هذه المدينة كانت نقطة رئيسية على طريق القوافل المصرية السورية ، وأنها في الوقت الحالي نقطة بداية السكة الحديدية بين مصر و فلسطين.

8 -- المحروسة تصل إلى بور سعيد ليلا وترسو على شاطئ شركة قناة السويس. أضواء الاحتفال تزين المحروسة وشركة القناة.

9-- مناظر لميناء بور سعيد و تمثال ديليسبس

10-- المدمرة البريطانية كونكورد تدخل الميناء وعلي متنها المندوب السامي البريطاني اللورد لويد


الصورة اعلاه هي للبواخر التي ظهرت في التسجيل
الصور الثلاثة العليا لليخت المحروسة
الصف الأسفل من اليسار: الطراد الأمير عبد المنعم, , الطراد الأمير فاروق, المدمرة البريطانية كونراد
التسجيل يمكن رؤيته في الرابط التالي
www.facebook.com/video/video.php?v=318576991247&ref=mf



Long before the creation of the national Egyptian newsreel (Garidat Masr El Sinmaya), king Fuad I was interested in cinematic photography and he was keen to record his internal and external visits into newsreels which he himself kept it at a private collection in Abdin palace. It is probably for this reason that we find many well preserved and detailed records for the events in which king Fuad participated, in contrary to the situation concerning king Farouk who depended in documenting his activities on the official Egyptian newsreel, most of whose issues were deliberately destroyed or lost after the 1952 coup.
Below is one of the well documented events of king Fuad. It is the inauguration of the Port Fuad city in the 21st of December 1926. It is possible that this newsreel is a part of king Fuad’s personal collection, but it is also possible that it was recorded by the French owned Suez canal company.
About 45 minutes of cinematic footage detail to us the activities carried out by king Fuad within this celebration. The first section of this newsreel , 14:51 minutes long, is summarized in the below points:
1-The 14th international conference of navigation was held in Cairo. At the end of the conference the guests were invited to take part in the inauguration of Port Fuad

2- The journey of king Fuad from Cairo to the train station in Ismailia. The king is seen in the terrace of the royal train greeting the dignitaries and high officials who received him in the station.
3- The transportation of the king in a car to the harbor and the crowds cheering for the king along the way.
4- The king arrives to the harbor , is received by the vice president the of Suez canal Monsieur Bonnet and takes a small boat to be transferred to the Mahrousa yacht in the Temsah lake
5- The king embarks the Mahoursa. This scene with the following ones are very important because they show rare footage for Mahrousa , a yacht which played an essential role in the Egyptian history. Sadly it was often connected with sorrowful events of abdication and exile.
6- The Mahoursa is escorted by two royal smaller cruisers: the Amir Farouk and the Amir Abdel Monem. The former boat is said to have escorted Mahrousa as well in the 26th of July 1952,,,the saddest day in Egyptian modern history.
7- On the way to Port Said scenes of Qantara are shown. The comment mentions that this city was a main point on the Egyptian Syrian caravan road, and that it is at the present the start point for the Egyptian Palestinian rail road.
8- Mahrousa arrives to Port Said at night and anchors ashore the Suez canal company. Lights of celebration are seen on Mahrousa and the canal company.
9- Scenes of Port Said harbor and De Leseps statue
10- The British destroyer Concord enters the harbor. On board was Lord Lloyd , the British high commissioner


The first section of this newsreel can be seen here :
www.facebook.com/video/video.php?v=318576991247&ref=mf


The above stills show the ships which appeared in the newsreel:
The upper row has three photos of Mahrousa
The lower row from left : cruiser Amir Farouk , cruiser Amir Abdel Monem and British destoryer Concord

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق